dinsdag 15 juni 2010

Met de trein naar Roskilde

Vandaag stond er een uitstapje met de trein naar Roskilde op ons programma. Het is mogelijk om ook met de boot er te komen. De route loopt via de Roskilde Fjord aan de Noordzijde van Seeland, welk ca. 25 Nm lang is en voor onze boot net te ondiep bleek te zijn. We konden al opstappen op het station Kopenhagen Østerport, ca. één km vanaf “Langelinie Havn”, waar onze boot ligt. Om 10:00 uur vertrokken we met de trein naar Roskilde. Toen de conductrice langs kwam om onze treinkaartjes te controleren, bleek dat we deze niet hadden afgestempeld in één van de gele stempelautomaten, die op het perron stonden. Na een Deense tirade, die we gelukkig niet verstonden, stempelde ze kaartjes alsnog af en wij weer wat wijzer betreffende de gewoontes van het Deense spoor. Om 10:35 uur kwamen we in Roskilde aan, waar we eerst in het centrum bij het Toeristenbureau een stratenkaart haalde. Vervolgens hebben we aan de haven het Vikingmuseum bezocht, waar vijf opgegraven historische Vikingwrakken, de “Skuldelevschepen”, waren opgesteld, die rond 1960 in Skuldelev, 20 km van Roskilde, zijn gevonden. De schepen werden rond het jaar 1070 afgezonken om de baai te blokkeren en zo beter te kunnen verdedigen tegen de Noorse Vikingen. De restanten van de schepen werden in 1962 opgegraven en worden nu in het Vikingschipmuseum in Roskilde getoond. Er was een interessante film over de “Havhingsten fra Glendalough” (Zeehengst van Glendalough), een reconstructie van het originele Vikingschip “Skuldelev 2”. Het is dertig meter lang en kan een bemanning van ongeveer 65 personen vervoeren. Er waren 150 kubieke meter eikenhout, 7.000 ijzeren nagels en 40.000 werkuren nodig om het tussen 2000 en 2004 met de gereedschappen van toen na te kunnen maken. Het originele schip is waarschijnlijk gebouwd rond 1040 in de buurt van Glendalough in Ierland. Met deze boot hebben ca. 60 Denen een reis gemaakt langs Noorwegen, rondom Engeland, Ierland en via Den Helder weer terug naar Roskilde om te bekijken hoe de boot zou varen en zich zou houden op zee, waarbij ze zelfs windkracht 8 hebben moeten doorstaan. Hierna hebben we de kathedraal van Roskilde bezocht. De kathedraal is gebouwd in de twaalfde en dertiende eeuw, en tot in de negentiende eeuw hebben er wijzigingen en uitbreidingen plaatsgevonden. Vanaf de vijftiende eeuw worden leden van het Deense koningshuis er begraven. De kathedraal werd in 1995 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst. Het is één van de oudste uit baksteen opgetrokken post-Romeinse gebouwen in Noord-Europa. De buitenkant is imposant maar somber van bouw, maar van binnen zeer fraai en de moeite waard om te bekijken. Na nog langs het marktplein en Klooster en te zijn gelopen, vertrokken we weer met de trein richting Kopenhagen, waar we ca. 17:00 uur op onze boot arriveerden.

Geen opmerkingen: