De afstand van Klintholm naar Bornholm is ca. 80 Nm en dat betekende vroeg op. Om 6:30 uur vertrokken we uit Klintholm. Twee Zweden waren ons al voorgegaan. Geen wind, de zee is spiegelglad, dus opnieuw de motor bij. Na de fraaie hoge krijtrotsen aan de Oostkant van het eiland Møn moesten we uitwijken voor de veerboot richting Trelleborg in Zweden en even daarna valt de toerenteller van de motor uit. Demonteren onderweg lijkt ons niet handig, want misschien valt er dan nog meer uit. In Rønne maar bekijken wat er aan de hand is. Even later werden we geteisterd door een muggeplaag, die je bij windstil en warm weer op de Markerwaard ook vaak aantreft. Kennelijk ook hier een soort ééndagsmug, want na een poosje vallen ze dood neer. Na 23 Nm passeren we een grote zendmast, die midden in zee tussen Duitsland, Denemarken en Zweden staat. Via de marifoon wordt door de kustwacht een “Pan Pan Pan” bericht uitgezonden, dat er uitgekeken moet worden naar een vermiste witte motorsailer met één opvarende aan boord en luisterend naar de naam St Michelle. “Pan Pan Pan” is een spoedbericht i.v.m vermissing, motorpech, letsel, etc. en van minder urgentie dan het noodbericht “Mayday” dat alleen bij ernstig gevaar van boot of persoon gebruikt mag worden. Om 11:00 uur valt ook de verbinding tussen stuurautomaat en de Raymarine kaartplotter uit, waardoor de stuurautomaat het nu zonder instructie van de kaartplotter zijn werk moet doen. Ook de AIS vertoont eigenaardigheden. Het lijkt Microsoft wel! Na installatie van onze Geonav kaartplotter (handig zo een backup) blijkt de AIS gewoon te werken en kunnen we veilig door het toch wel drukke vrachtverkeer om ons heen de koers vervolgen. Om 12:30 uur vernemen we via de marifoon een tweede “Pan Pan Pan”-melding dat de motorsailer veilig en wel was gevonden. Gelukkig maar! De muggen waren ook grotendeels alweer vertrokken en even later had de stuurautomaat ook weer verbinding met de Raymarine kaartplotter, zodat de koers weer geheel automatisch werd vervolgd. Al bleek dat weer echter van korte duur: Melding “Data lost”; waar heb ik dat meer gezien. Halverwege kruiste ons een paar zeilboten, die van Duitsland naar Zweden overstaken. Inmiddels was de temperatuur best aangenaam geworden en kwamen we om 18:00 uur in de jachthaven van Rønne aan.
Het plan is om via de Duitse Bocht, Kielerkanaal eerst naar Bornholm te zeilen. En dan via de Z-kust van Zweden langs Kopenhagen en Noordzijde van Seeland en de Kleine Belt weer terug naar het Kielerkanaal.
zondag 6 juni 2010
Van Klintholm naar Rønne (Bornholm)
De afstand van Klintholm naar Bornholm is ca. 80 Nm en dat betekende vroeg op. Om 6:30 uur vertrokken we uit Klintholm. Twee Zweden waren ons al voorgegaan. Geen wind, de zee is spiegelglad, dus opnieuw de motor bij. Na de fraaie hoge krijtrotsen aan de Oostkant van het eiland Møn moesten we uitwijken voor de veerboot richting Trelleborg in Zweden en even daarna valt de toerenteller van de motor uit. Demonteren onderweg lijkt ons niet handig, want misschien valt er dan nog meer uit. In Rønne maar bekijken wat er aan de hand is. Even later werden we geteisterd door een muggeplaag, die je bij windstil en warm weer op de Markerwaard ook vaak aantreft. Kennelijk ook hier een soort ééndagsmug, want na een poosje vallen ze dood neer. Na 23 Nm passeren we een grote zendmast, die midden in zee tussen Duitsland, Denemarken en Zweden staat. Via de marifoon wordt door de kustwacht een “Pan Pan Pan” bericht uitgezonden, dat er uitgekeken moet worden naar een vermiste witte motorsailer met één opvarende aan boord en luisterend naar de naam St Michelle. “Pan Pan Pan” is een spoedbericht i.v.m vermissing, motorpech, letsel, etc. en van minder urgentie dan het noodbericht “Mayday” dat alleen bij ernstig gevaar van boot of persoon gebruikt mag worden. Om 11:00 uur valt ook de verbinding tussen stuurautomaat en de Raymarine kaartplotter uit, waardoor de stuurautomaat het nu zonder instructie van de kaartplotter zijn werk moet doen. Ook de AIS vertoont eigenaardigheden. Het lijkt Microsoft wel! Na installatie van onze Geonav kaartplotter (handig zo een backup) blijkt de AIS gewoon te werken en kunnen we veilig door het toch wel drukke vrachtverkeer om ons heen de koers vervolgen. Om 12:30 uur vernemen we via de marifoon een tweede “Pan Pan Pan”-melding dat de motorsailer veilig en wel was gevonden. Gelukkig maar! De muggen waren ook grotendeels alweer vertrokken en even later had de stuurautomaat ook weer verbinding met de Raymarine kaartplotter, zodat de koers weer geheel automatisch werd vervolgd. Al bleek dat weer echter van korte duur: Melding “Data lost”; waar heb ik dat meer gezien. Halverwege kruiste ons een paar zeilboten, die van Duitsland naar Zweden overstaken. Inmiddels was de temperatuur best aangenaam geworden en kwamen we om 18:00 uur in de jachthaven van Rønne aan.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten